SHOSHIN 初心 - Početni um


Termin Shoshin 初心 predstavlja koncept u vežbanju borilačkih veština preuzet iz Zen 禅 budizma sa značenjem "početni um". On označava stanje uma sa kojim početnik mora pristupiti izučavanju Karate-a 空手, odnosno otvorenost uma, želju za učenjem, nemanje predrasuda i štetnih ambicija.

Po Saadat A. Kan-u, "početni um" predstavlja najviše emotivne kvalitete kao što su entuzijazam, kreativnost, revnost i optimizam. Karateka 空手家 izučavanju veštine mora pristupiti čistog uma i potpuno iskreno. Mora joj se potpuno predati, ne tražeći ništa za uzvrat. Ovakav pristup često je u svojim radovima potencirao Gichin Funakoshi 義珍 船越 - ali i većina drugih majstora - i naglašavao da se on mora održavati tokom celokupne karijere.

Neću pogrešiti ako kažem da je Shoshin 初心 jedno od ključnih, možda i presudnih, pravila na putu učenja veštine. Veoma često vežbači započinju Karate 空手 trening sa pogrešnim pristupom, što kasnije ometa njihov razvoj, a u puno slučajeva dovodi do potpunog odustajanja od vežbanja. Današnji učenici žele da uče instant Karate 空手, ne shvatajući da su krenuli jednom trnovitom stazom punom odricanja na kojoj je strpljenje jedini način da se stigne do cilja. Učitelj najčešće takvom učeniku ne želi da preda znanje, nadajući se da će doći trenutak kada će shvatiti uzrok koji koči njegov napredak.

Nekad davno (ali i danas u ortodoksnim nekomercijalnim vežbaonicama) poduka ovog principa obično je bila prva lekcija u učenju Karate-a 空手. U stara vremena učenik je morao biti uporan da bi bio prihvaćen od strane učitelja. Učitelj bi na taj način testirao njegovu želju i rešenost da započne trening borilačkih veština. Na prvom času učitelj bi uzeo dve šoljice, jednu do pola napunjenu vodom i drugu punu vode. Zatim bi iz pune šoljice počeo da sipa vodu u onu do pola napunjenu. Ubrzo bi voda počela da se preliva iako puna šoljica nije u potpunosti ispražnjena. Zatim bi uzeo dve nove šoljice, jednu punu i drugu praznu. Sada bi bez problema presuo vodu iz jedne u drugu šoljicu.

Dve šoljice simbolično označavaju učenika i učitelja. Voda u njima simboliše znanje. Učenik opterećen pogrešnim mislima i ličnim ambicijama predstavlja do pola napunjenu šoljicu. Takvom učeniku je nemoguće predati znanje iz razloga što za njega nema mesta u već zauzetom učenikovom umu.

Ova poduka ima i još jedno značenje. Često se dešava da učenik započinje učenje novog načina borenja, a da već ima iskustva u nekom drugom stilu i/ili veštini. Ovo prethodno iskustvo često može da predstavlja kočnicu u učenju nove veštine koja se bazira na drugačijim principima i tehnikama. Takav učenik mora se potruditi da "zaboravi" sve što je do tad učio i posvetiti se učenju nove veštine u potpunosti, usvajajući je sa duhom početnika - Shoshin 初心.

Популарни постови са овог блога

ZNAČAJ KATA

YO RYU BI 用流美 - primenjivost, tečnost, lepota

INTERVJU SA HOHAN SOKEN-OM