KARATE NEKAD I SAD


Iako u naslovu piše “Karate nekad i sad”, ja ću u ovom tekstu ukratko opisati nekadašnji put karateka-e 空手家 rekonstruisan na osnovu biografija najpoznatijih majstora Karate-a  rođenih u 19 veku i ranije, a čitaocu ostaviti da sam proceni koliko se drevni način treninga razlikuje od onog koji se primenjuje u savremenim vežbaonicama.

DRŽAVNO UREĐENJE

Nekadašnji Karate  majstor bio bi rođen kao pripadnik aristokratske okinavljanske porodice. Od klase u kojoj je rođen uveliko je zavisio njegov budući život i status u društvu, mada to u nekim slučajevima nije bilo nepromenljivo pravilo. Nije bio redak slučaj da osoba zahvaljujući svojim zaslugama za državu bude unapređena u višu klasu ili obrnuto.

Tadašnje okinavljansko društvo bilo je podeljeno na jedanaest klasa:

  • Oji 王子
  • Aji 按司
  • Uekata 親方
  • Peichin 親雲上
  • Satunushi Peichin 里之子親雲上
  • Chikudun Peichin 筑登之親雲上
  • Satunushi 里之子
  • Chikudun 筑登之
  • Shi 
  • Niya 仁屋

Na  vrhu piramide nalazila se kraljevska porodica (O – kralj i Oji 王子 – prinčevi).

Iza nje dolazila je klasa Aji-a 按司 koju bi uslovno mogli uporediti sa krupnim zemljoposednicima u Japanu 日本 (Daimyo 大名) ili feudalcima u srednjevekovnoj Evropi. Puno Karate  majstora bili su pripadnici ove klase, među njima svakako najpoznatiji  su Kenwa Mabuni  賢和 摩文 Choki Motobu  本部.

Nakon nje sledi klasa Uekata 親方. Iz ove klase su u tadašnjem okinavljanskom društvu većinom regrutovane birokrate i činili su je pretežno potomci 36 kineskih porodica koje su se na Okinawa-u   (u naselje Kume ) doselile 1372. godine kao deo kinesko-okinavljanskog sporazuma. Pripadnici ove klase po pravilu su zauzimali najviša mesta u kraljevoj vladi, bavili su se diplomatijom, zauzimali ambasadorska mesta u prijateljskim državama, imali ulogu prevodioca itd. Ovoj klasi pripadali su sučuveni Karate  majstori Seisho Aragaki   新垣 i  Anko Azato 安恒 , ali i mnogi drugi.

Ostale klase bile su poznate pod zajedničkim nazivom Peichin 親雲上 i one su ostavile možda najveći trag u istoriji Karate-a . Ovo iz razloga što su se njeni pripadnici bavili praktičnim radom, to jest zaštitom trgovačkih brodova od napada pirata, obezbeđivanjem kralja i aristokrata, odbranom države, kraljevskog dvora i državnih institucija, hvatanjem kriminalaca i tako dalje i tako dalje. Klasu Peichin 親雲上 bi mogli uporediti sa japanskim samurajima ili vitezovima srednjevekovne Evrope. Priroda njihovog posla nametala im je da se aktivno bave borilačkim veštinama i da ih neprestano usavršavaju. Najveći broj tehnika, Kata, trening sistema itd. u današnjem Karate-u  „unet“ je ili kreiran od strane pripadnika klase Peichin 親雲上. Ova klasa bila je i najbrojnija pa je logično što je većina nama poznatih okinavljanskih majstora pripadala upravo ovoj klasi. Navešću nekoliko njih: Kanga Sakugawa 寛賀 佐久Anko Itosu 安恒 , Kanryo Higaonna 寛量 東恩Kanbun Uechi  上地Gichin Funakoshi  義珍  i još mnogi drugi.

PORODICA

Drevna Okinawa   (ili tačnije Ryukyu Kraljevstvo) bila je patrijarhalno društvo u kome su dominantnu ulogu imali muškarci. Osnovnu ćeliju društva predstavljala je porodica kojom je rukovodila glava porodice, a volja pojedinca (nalik japanskom društvu) podređivana je interesima porodice ili klana. Žene su poštovanje zasluživale ponajviše svojim godinama i bavile su se održavanjem domaćinstva i brigom o deci. Dok su se muškarci bavili konkretnim pitanjima od značaja za državu i društvo, ženama je bila data uloga duhovnih lidera. U drevnoj religiji naroda Okinawa-e , žene su po pravilu i isključivo imale ulogu proročica i sveštenica.

Kada je bila u pitanju budućnost porodice i klana, prvenstvo je imao najstariji sin. Obično je on bio taj koji bi nasleđivao očevu titulu, imanje i porodičnu veštinu. Većini karateka 空手 poznata je biografija Choki Motobu-a  本部. Budući mlađi sin, porodičnu veštinu je nasledio njegov najstariji brat Choyu, dok je Choki morao tragati za učiteljem borenja.

Sva deca u početku bi znanja i vaspitanje sticala u krugu porodice, da bi se tek kasnije najtalentovanija od njih upisivala u državne škole ili bi ih slali na školovanje u druge zemlje, pretežno u Kinu 中国. Prelazak iz detinjstva u zrelost (obično nakon navršene 11, 12 ili 13 godine) obavljan je na posebnim ceremonijama i bio bi propraćen promenom imena koje bi nosili do kraja života. Tek nakon ove ceremonije od njih se tražilo da preuzmu odgovornost za napredak i zaštitu klana. U tom cilju sa njima je počinjana obuka u veštini borenja. U biografijama najpoznatijih majstora (Funakoshi, Mabuni, Uechi itd.) navodi se da su trening obično započinjali u ovim godinama, što jasno pokazuje povezanost ceremonije izlaska iz detinjstva sa početkom bavljenja borilačkim veštinama.

Obuka se obavljala većinom u okviru klana, ali u mnogim slučajevima buduće karateka-e 空手 su morale same tragati za učiteljem voljnim da ih podučava. U to vreme nije bilo nimalo lako pronaći učitelja borenja. Pre nego što bi primio učenika, učitelj bi na različite načine testirao njegov karakter i njegovu volju za učenjem. Izuzimajući nekolicinu njih, većina majstora retko bi imala više od dva-tri učenika, što je dodatno otežavalo situaciju. Ipak, nakon što bi bio prihvaćen, učeniku bi se otvarala mnoga vrata borilačkog sveta Okinawa-e .

Nasuprot zatvorenim klanovima u Japanu 日本, okinavljanski klanovi su tokom istorije uvek veoma tesno sarađivali. Potpuno drugačije društveno uređenje od japanskog u kome je dominantnu ulogu imao kralj i država (nasuprot dugom periodu građanskog rata u Japanu 日本) doprinelo je da rivalitet između klanova bude skoro potpuno anuliran. Svi su zajedničkim snagama radili na zaštiti i napretku države.

Ovakva društvena klima prenela se i na okinavljansku veštinu borenja, pa je većina Karate  majstora (ako ne i svi) imala gotovo po pravilu ne jednog, već nekoliko učitelja. Ovakav način prenošenja veštine i deljenja znanja doprineo je još bržem razvoju i usavržavanju Karate-a . Na Okinawa-i  ova tradicija se zadržala i do danas, a termin Dohai 同輩 (kolege) označava poštovanje, prijateljstvo, međusobnu saradnju  i deljenje znanja između karateka 空手.

Drugi razlog je veličina Okinawa-e . Tri glavna centra borenja (Shuri Naha 那覇 Tomari  ) nalazili su se na svega nekoliko kilometara razdaljine, tako da je većina tadašnjih majstora živela u neposrednoj blizini jedni od drugih. Puno njih je i radilo zajedno, bilo na dvoru ili u drugim institucijama i bili su u svakodnevnom kontaktu.

OBUKA

Vežbanje drevnog Karate-a  baziralo se na Menkyo  (okinavljanski Menjo) sistemu treninga. Kao i u Japanu 日本, ovaj sistem se bazirao na četiri nivoa prenošenja znanja i to Shoden 初伝 (prva, početna tradicija), Chuden  (srednja tradicija), Okuden  (skrivena tradicija) i Kaiden 皆伝 (kompletna tradicija). Ovakav način prenošenja znanja garantovao je da će na kraju obuke vežbač biti osposobljen za upotrebu Karate-a  u uslovima realne borbe.

Sama veština bila je podeljena na goloruko borenje (Tigwa) i borenje sa oružjem (Bukigwa) i sastojala se iz četiri dela:

  • Atemi 当て – tehnika udaranja,
  • Tegumi  – tehnika rvanja,
  • Torite  – tehnika kontrole protivnika i
  • Kobudo 古武 - oružja

U to vreme smatralo se da ko ne vlada sa ova četiri aspekta veštine nije kompletan borac i da nema šta da traži u realnoj borbi.

Borbena obuka bi započinjala jačanjem tela, povećavanjem njegovih fizičkih potencijala, snage, brzine, okretnosti i otpornosti na udarce. Ovaj period obuke potrajao bi par godina, pre nego što bi se prešlo na detaljno izučavanje tehnike, ali bi se nastavio i nakon toga i trajao bi čitavog života karateka-e 空手. Vežbanje se sastojalo u dugom neprekidnom stajanju u jahaćem stavu (Kiba dachi 騎馬), izvođenju velikog broja vežbi snage, radu sa specifičnim Karate  tegovima, hodanju po listovima banane i izvođenju tehnika na balvanu porinutom u vodu.

Što se tehnike tiče, počinjalo bi se sa izvođenjem pojedinačnih Kata  tehnika koje bi se nakon toga sklapale u kombinacije i na kraju u kompletnu Kata-u . Tehnike bi se vežbale veoma detaljno i ne bi se prelazilo na učenje druge tehnike dok ova prethodna ne bi bila dobro uvežbana. Te Kata-e  bi se zatim nekoliko godina svakodnevno vežbale, sve dok ne bi postale sastavni deo vežbača. Tadašnja metodika vežbanja Kata  ilustrovana je poznatom izrekom napisanom u Yojijukugo 四字熟 stilu – Hito Kata San Nen 一型三 (jedna Kata  – tri godine). Tokom celokupnog ciklusa obuke učile bi se svega dve ili tri Kata-e  koje bi vežbač morao uvežbati gotovo do savršenstva.

Chojun Miyagi sa učenicima

Nakon što bi izvođenje Kata  dostiglo zadovoljavajući kvalitet, učitelj bi počeo poduku njihove praktične primene, posebnu pažnju posvećujući strategiji borenja koja je ugrađena u njih.  Ovaj segment obuke zahtevao je od vežbača još veću posvećenost, s obzirom da je praktična primena Karate  elemenata zahtevala veliku preciznost i automatizam izvođenja. Ukoliko ova faza obuke ne bi bila dobro savladana, Karate  bi u uslovima realne borbe bio u potpunosti neupotrebljiv, a to bi u realnom sukobu najverovatnije značilo teške povrede ili smrt karateka-e 空手.

Nakon otprilike desetak godina ovakvog treninga, karateka-e 空手 bi bile upućene u suptilnije nivoe veštine. Ovo je podrazumevalo detaljno izučavanje tadašnje medicine, vitalnih tačaka i tehnika reanimacije protivnika. Ova vrsta znanja dodatno bi povećala efikasnost tehnike i jednu dobro uvežbanu veštinu podigla na još viši nivo upotrebljivosti. U ovaj nivo veštine upućivani su samo posvećeni vežbači. Učitelj bi pratio put napretka vežbača, njegovu posvećenost, karakter i osobine. Učenicima koji ne bi zadovoljili kriterijume učitelja ne bi nikada bila predata ova vrsta znanja. Oni bi ostajali na nivou opšteg poznavanja Karate-a .

Nakon završene obuke, mladi karateka 空手 bi samostalno nastavio sa usavršavanjem veštine, najviše putem traženja i deljenja znanja sa ostalim karateka-ma 空手 i učiteljima veštine, ali i učestvovanjem u borbama poznatim kao Kake damashi 掛け魂 (“poliranje duše”). Boreći se na ovim turnirima oni bi usavršavali i/ili proveravali do tad naučenu tehniku. Takođe oni su na taj način, kroz iskustvo borbe, razmenjivali iskustvo, učili tehnike i taktike drugih majstora. Ovi turniri imali su i  drugu funciju. Mnoge mlade karateka-e 空手 sticale su na njima  reputaciju i ugled, što im je omogućavalo angažman od strane vlasnika trgovačkih brodova ili bi bili primani u kraljevu službu.


Коментари

Популарни постови са овог блога

ZNAČAJ KATA

YO RYU BI 用流美 - primenjivost, tečnost, lepota

INTERVJU SA HOHAN SOKEN-OM